Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Wakacyjne pocztówki
Bogdan Zdanowicz
Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

Artykuły: strefa krytyki
Ewa Świąc o książce Tamary Bołdak-Janowskiej "Co dobrego było w peerelu?"
Chcę, żeby Polska była znowu kolorowa. Ewa Świąc o książce Tamary Bołdak-Janowskiej "Co dobrego było w peerelu?"."Mamy zatem do czynienia ze swoistą intymną mapą peerelu, która dzięki pracy pamięci staje się krainą mityczną. To, co tych kilkadziesiąt lat temu wydawało się nie do zniesienia, przeciwko czemu stawiano opór, teraz przestało boleć; dla wielu pozostała tylko aura, specyficzny klimat zdarzeń. Jako, że zebrane przez Janowską wspomnienia najczęściej należą do dzisiejszych 30-, 40- latków, są to tak naprawdę opowieści o dzieciństwie i młodości, które niezależnie od okoliczności, zawsze będą czasem niezwykłym, utraconym, gdy wszystko czuło się wyraźniej, intensywniej(...)".

Ewa Świąc o poezji Romana Misiewicza
Ewa Świąc: Istnieje tylko to, co się widzi. O wierszach Romana Misiewicza. "Tytułowa camera obscura, ciemna komnata, czy jak powie Misiewicz: “drewniana skrzynka?/ dom w którym migoczą obrazy?" (camera obscura II) konotuje tajemnicę. Zagadkowy jest zbiór wierszy Misiewicza, który jednocześnie, i to dziwne, bo pozornie niemożliwe, jest tworem bardzo przemyślanym, skonstruowanym według tytułowego klucza(...)'

Ewa Świąc o Pokoju widzeń Konrada Góry
Ewa Świąc O Pokoju widzeń Konrada Góry. "Wiersze w rodzaju Matki Boskiej Rzeźniczej można odczytać jako ateistyczny żart, ale można także doszukać się w nich goryczy, niezgody, buntu - podmiotu osadzonego w kulturze śmierci, gdzie warunkiem przeżycia jest uśmiercanie dokonywane w ramach tejże kultury. Głód, temat powracający, byłby w tym kontekście efektem dramatycznego splotu - rodzajem autoagresywnego wyboru życia Innego, odmową udziału w kulturze mordu...."

Ewa Świąc o tomiku Łukasza Mańczyka
Ewa Świąc o wierszach Łukasza Mańczyka. "(...) kobiety noszą w sobie pokłady ambiwalencji, sprzeczności. Być może w tym tkwi ich swoista doskonałość – godzą bowiem sprzeczne żywioły, łączą w sobie niepokój śmierci i ciepło życia".

Ewa Świąc o tomiku Magdaleny Jankowskiej
Ewa Świąc o książce Magdaleny Jankowskiej: Skrzyżowanie. - Jest to poezja dla tych, którzy chcą odpocząć w poezji, szukają przytulnych fraz, jak ta z tekstu Żadnych szarad : ”wszystko na swoim miejscu/zupa się udała warga się goi”.

Ewa Świąc o wierszach Olgi Lalić-Krowickiej
Ewa Świąc: Po katastrofie. O wierszach Olgi Lalić-Krowickiej. "... autorka nie zamyka swej poezji w językowym szaleństwie – podejmuje się prób osadzenia wewnętrznego potoku skojarzeń, emocji, w symbolicznym, w strukturze. (...) Jednakże jest ona świadoma faktu, iż świat języka, logosu, nie jest jej światem...".

Ewa Świąc: Spamy, wybudzenia Agnieszki Wolny-Hamkało.
Ewa Świąc: "Spamy, wybudzenia Agnieszka Wolny-Hamkało". "Najpiękniejsze wiersze w zbiorze przenika aura oniryczności, a ich zdarzenia posiadają niejasny status, dzieją się pograniczu snu i jawy, bądź mają charakter marginalny. Najczęściej wymykają się one intelektowi, mówią swoim irracjonalnym językiem, w swojej nocnej, wertykalnej - skierowanej w głąb ziemi - przestrzeni (...)".

Grzegorz Giedrys
Ewa Świąc: Płynie przeze mnie rzeka śmierci - o Debiucie Grzegorza Giedrysa. "Specyficzne (ciemne, surrealne) w swym klimacie obrazy buduje Giedrys korzystając ze stałych elementów, jedynie modulując ich znaczenia. W jego świecie odnajdą się amatorzy voyeurystycznych przyjemności, lubiący w sposób bezpieczny podejrzeć śmierć. Także ci zafascynowanych mrokiem, ciemną stroną rzeczywistości, którzy, poprzez lekturę Debiutu, będą mogli jeszcze raz utwierdzić się w przekonaniu, że świat jest zły (w znaczeniu: niedoskonały)".

Hanna Zimoń o książce Majgull Axelsson "Ta, którą nigdy nie byłam".
Królowe niepamięci. Hanna Zimoń o książce Majgull Axelsson "Ta, którą nigdy nie byłam". "Książka Majgull Axelsson jest powieścią-układanką. Materią utkaną z prawdopodobieństw (możliwych e-maili, możliwej korespondencji, możliwych wiadomości, możliwych not, możliwych protokołów, haseł pochodzących z encyklopedii, fragmentów brudnopisów, książek z dziedziny psychiatrii i psychologii), stanów emocjonalnych, pytań i odpowiedzi na niezadane pytania. Wszystkie te możliwości wprowadzają porządek i komentują umowny ład(...)".

Izabela Koćwin-Piotrowska
Izabela Koćwin-Piotrowska: Wyspa. O wierszach Darii Dziedzic. "...Niewątpliwie mocną stroną tomiku jest język Darii Dziedzic. Poetka pisze w sposób głęboko świadomy, jest wrażliwa na niuanse językowe i bogactwo treści, które niesie ze sobą słowo(...)".

Jarosław Klebaniuk: Męska dominacja obnażona
Jarosław Klebaniuk: Męska dominacja obnażona. Sztuka Różewicza w 1973 roku wyprzedzała nieco czas. Choć osadzona jest w odległej epoce, gdy w szlacheckim dworku państwo wyręczali się służbą, dotyczy problemów aktualnych i w PRLu, i dzisiaj. Wtedy wywołała skandal obyczajowy, Kościół ją wyklął, a autora oskarżano o perwersję. Dzisiaj, gdy łamane są rozmaite tabu, Różewicz nie może liczyć na takie nagłośnienie, choć trzeba przyznać, że Krystyna Meissner zrobiła wiele, by przedstawienie dało podstawę do mówienia o nim (...)

Karol Maliszewski
Karol Maliszewski o książce Wioletty Grzegorzewskiej, Pamięć Smieny. "Życiowe zajęcia wcale nie muszą burzyć porządku kontemplacji. Głęboko wierzę w porządek odwrotny – kontemplacja ma się o wiele lepiej, jeśli zasilają ją życiowe soki. Tyle o życiowości prawię nie dla pochwały życia, lecz dla pochwały pisma. Bardzo mi ten charakter pisma odpowiada. Nieraz bezwiednie wiodę palcami wzdłuż liter, zdań i strof, jakby szukając kontaktu z kryjącym się za nimi życiem, z drążoną przez nie pamięcią. Być może jest tak, że stawiam podobne litery, że podobnie ustawiam się wobec losu i jego kaprysów".

M. Południak, Czekając na malinę
Paweł Brzeżek "Essai de framboise" - "Mężczyzna w tych wierszach nie jest jednak obiektem fetyszyzacji, autorka nie wynosi penisa na ołtarze, ani nie czuje potrzeby strącania go w niebyt, co wyraźnie odcina ją od głównego nurtu literatury kobiecej, w którym rozgrywane są wciąż od nowa korelacje i kompleksy damsko-męskich zależności. Malina jest tylko jednym z elementów w życiu, które podmiotka liryczna (?) wchłania i przetwarza. Świat przedstawiony w Czekając na Malinę kręci się tylko i wyłącznie wokół kobiety, jej odczuć, stanów duszy, lęków i obsesji".

Marta Baron o poezji Romana Honeta
Marta Baron o poezji Romana Honeta. "Teoretycznie — trochę tu jak w fikcji Borgesa, gdzie doskonała, bo hiperdokładna mapa Cesarstwa szczelnie pokryła prawdziwe terytorium. Podobnie Roman Honet kreśli (bez)granice swojego placu zabaw, w którego kątach tylko poniewierają się ostatnie szczątki rzeczywistości".

Monika Bolach: Płeć jako agrafka. O twórczości Witolda Gombrowicza
Monika Bolach: Płeć jako agrafka. O twórczości Witolda Gombrowicza. Książka zawiera badania dotyczące dzieł Witolda Gombrowicza, przeprowadzone z perspektywy gender. W odczytaniu, jakie proponuje autorka, twórczość Gombrowicza staje się polem walki płci kulturowej i biologicznej, a w końcu miejscem bolesnego wyzwolenia podmiotu z płci.
Strona 2 z 3 < 1 2 3 >






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,444,612 Unikalnych wizyt