Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Wakacyjne pocztówki
Bogdan Zdanowicz
Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

A. H. Malinowska o książce Przebrani w płeć
A. H. Malinowska: Ciało zrobione na miarę. O Przebrani w płeć pod redakcją Pauliny Szkudlarek.



Drag to w Polsce obszar jeszcze dziewiczy i mało naukowo wyeksploatowany. Wyrosłe ze zjawiska impersonacji płci, oraz związanych z nimi stereotypowych zachowań i ról społecznych, zagadnienie drag ma w badaniach zachodniej humanistyki silny status oraz ciągłość, pozwalającą mówić o nim w kategoriach pewnej teoretycznej tradycji czy akademickiej spuścizny. Dziewiczy nie oznacza jednak całkowicie niespenetrowany, czego dowodem jest wydana w 2010 roku książka pod redakcją Pauliny Szkudlarek, pt. Przebrani w płeć.

Przebrani w płeć to zbiór naukowych esejów skoncentrowany wokół tego, co Butler ujmuje jako „koncepcję dyskursywnej resygnifikacji”. Drag to bowiem nic innego jak translacja czy, w szerszym ujęciu, de/rekodowanie usankcjonowanego społecznie i kulturowo znaczonego płci. Książka nie jest jednak wyłącznie komentarzem przybliżającym istniejący już stan badań i teorii oscylujących wokół LGBQT i zjawisk pokrewnych. To raczej poszerzona o polską refleksję nad dragiem kontynuacja trwającej od lat 70. debaty w kontekście najważniejszych koncepcji teorii queer oraz rozwijającej się w Polsce otwartej (jawnej) praktyki drag, która ożywia i niejako „lokalnie” aktualizuje dyskusję wokół tego zagadnienia.

Teoretycznie zorientowana analiza praktyki drag to centralny punkt książki. Pojawienie się w Polsce grup uprawiających tzw. drag show stało się bez wątpienia nowym pretekstem do dyskusji nad dragiem oraz komentarza i weryfikacji konstytuujących go zagadnień trochę z własnego podwórka. Autorzy szczególnie wiele miejsca poświęcają Da Boyz – powstałej w 2006 roku grupie drag kings, która, na wzór znanej bostońskiej All The Kings Man, czy, działającej również w Stanach Zjednoczonych, Between Us Bois, resygnifikuje (krajowo) pojęcie płciowości w publicznych występach, polegających na silnie wystylizowanej personifikacji postaci męskich przez „biologiczne” kobiety. Uwypuklenie Da Boyz koncentruje dyskusję podjętą w książce na zjawisku drag kings, które, w porównaniu z „siostrzanym” drag queens, funkcjonuje raczej na marginesie debaty i teorii opisującej drag.

Przebrani w płeć porusza najważniejsze problemy, wynikające z rozwoju praktyki i teorii dragu. Do najistotniejszych należą: pytanie o istotę dragu: czy jest nią podmiot naśladujący płeć biologicznie przeciwną, czy raczej sama manifestacja stereotypowych zachowań płci docelowej bez względu na biologiczny gender podmiotu; powrót do zaproponowanego przez Newton antropologicznego rozróżnienia impersonacji na drag (jako esencję) i camp (jako performance), oraz analiza celowości praktyki dragu, która wynosi go poza ideę show. „Być Drag Kingiem to zaskakiwać siebie nawzajem i wszystkich dookoła. To doświadczać swoistej metamorfozy. To nosić w sobie świadomość, że istotne są tylko te rzeczy, którym nadamy sens.” (DK Antonio, grupa Da Boyz.)

Poczucie tego sensu tworzy się w oparciu o rozwój zagadnień takich jak autentyczność, wizerunek oraz związanych z nimi innych kategorii tożsamości. Ich znaczenie i kształt nawiązują do sformułowanego przez Anthonyego Giddens’a „porządku posttradycyjnego”, w którym dokonuje się redefinicja najważniejszych kategorii – w tym, lub przede wszystkim, tych związanych z płcią i jej rozumieniem. Owa redefinicja polega nie tyle na odwróceniu tradycyjnych znaczeń, lecz raczej ich neutralizacji. Współczesna debata na temat zjawiska drag pokazuje, że nową formą tożsamości jest nietożsamość, w więc nie odwrócenie, ale dopasowanie na miarę – według rozpoznawanych potrzeb. Kobiecość i męskość nie są już systemami, ani ich rewolucyjnym odwróceniem, ale fasonem o jednostkowo rozumianych parametrach. Doskonale oddał to Almodovar słowami Agrado: „Widzicie to ciało….Zrobione…na miarę. Jak powiedziałam, autentyczność dużo kosztuje. Jesteś tym bardziej autentyczna im bardziej podobna do wymarzonego wizerunku.”







Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,433,950 Unikalnych wizyt