Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
Dobranocka nieco str...
kobieco
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

Roma Jegor



OcZKO


1. Co to znaczy być poetką/poetą?

Nie wiem. Pewnie ilu poetów tyle definicji. Może to znaczy, że należysz do tych wrażliwców, co patrzą na żółtą kredkę i czują słońce na policzku. To ta ładniejsza wersja. Ta brzydsza jest taka, że czasem zupełnie nie ma słońca, tylko to coś w nas, w szparach, w śmietnikach, w ranach i bliznach, „w soli i niedoli”. I do słońca, mimo dobrej kredki, ma milion lat świetlnych. Tylko, że i tak, jest poezją – swędzi, boli , piecze, wścieka. Wydobywasz to z siebie, z ludzi, z pamięci albo z ciała, układasz w ciąg słów i - nie wiedzieć kiedy - stajesz się poetą.




2. Człowiek jest istotą płciową i płeć dominuje wszystkie dziedziny jego życia, również poezję. Czy podział na poezję kobiecą i męską nadal jest znaczący?

Podobno jest tylko poezja dobra i zła, i inaczej się nie dzieli, a jednak! Wiersz może równie wzruszać i zachwycać, bez względu na płeć autora. Ale chyba jest jeszcze w tle coś takiego jak płeć wiersza. Może to dobór słów, skojarzeń, terminów, tematów, zdrobnień… Zauważ, że w większości wierszy umiemy rozpoznać czy „ich autor jest kobietą”.




3. Czy istnieje poezja, która jest dla wszystkich?

Tak uważają piszący. Czytający wybierają – każdy swoje ciasteczko.




4.Czy pisania poezji można się nauczyć?

Nie. Można nauczyć się pisania wierszy. Można, mając w sobie talent poetycki doskonalić go i rozwijać, ale nie można, zupełnie bez tego talentu, zostać poetą. Może opowiadaczem, rymotwórcą, ale poetą – nie! Porównuję tu swoje zupełne antytalenty z różnych innych dziedzin – np. antytalent do malowania. Oczywiście, po kursach rysowania, coś będę w stanie skopiować i namalować, ale nigdy nie będę artystą w tej dziedzinie. Mój obrazek może pooglądają, bez ujemnych komentarzy, krewni i znajomi, ale nikogo, poza babcią, ciocią i mamusią, nie będzie wzruszał, dotykał, popychał do szukania dalej. Nie odkryje przed innymi oglądaczami tzw. „ nieznanych lądów”, nie przyspieszy nikomu pulsu. Zwyczajnie – tylko sobie będzie.




5. W jaki sposób doskonalić warsztat?

W każdy możliwy. Czytać, słuchać, bywać na spotkaniach z poetami, brać udział w konkursach, słuchać werdyktów jury, cenić zdanie odbiorców i innych poetów. Nie uważać się za kandydata na Nobla. Być pokornym w tej nauce. Popatrz ilu jest poetów! Policz najlepszych! W długim ogonku piszących jestem szarą myszką, więc cenię, szanuję tych, do których trafia moja poezja. To oni są szansą na dotarcie do następnych odbiorców. Są szansą dla tego co piszę, żeby żyło, kołatało do ludzi, póki będą to czytać. Może się wzruszą, pomyślą: „ja też tak mam!”. I będzie im lżej. Może nawet zapamiętają przez chwilę, jak mam na imię.




6. Czego unikać w poezji?

Rozwlekłości, moralizatorstwa, nachalności, ckliwości, tzw. „oczywistej oczywistości”. Ale jak się zamotasz, zasupłasz, „zatajemniczysz” zbyt mocno – nikt Cię nie rozczyta, do nikogo nie trafisz. A piszesz – bo chcesz innym wyszeptać, albo wykrzyczeć co w tobie.




7. Czy portale literackie to dobry sposób na szlifowanie warsztatu?


O tak. Pod warunkiem , że nie załamiesz się pierwszym krytycznym zdaniem. Niech krytyka Cię mobilizuje. Pamiętaj , że z tamtej strony są ludzie tacy jak Ty. Nie żadni wszystkowiedzący bogowie. Też mają swoje ulubione tematy i frazy. Swoje lepsze i gorsze nastroje. Też się mocują ze swoim pisaniem.




8. Zalety dobrego wiersza. Co znaczy napisać dobry wiersz?

Łomatko! To pytanie dla Noblistów! Dla mnie dobry wiersz to ten, który do mnie mówi. Uruchamia uczucia. Jesteśmy z dobrym wierszem sprzężeniem zwrotnym. On mówi do mnie i ja z nim rozmawiam, rozważam, odczuwam.




9. Czy XXI wieku poetek/ poetów jest wystarczająco dużo?

Och! Według doniesień prasy chyba więcej jest tych co piszą, niż tych, co czytają. Ale i jedno i drugie rozwija w nas wrażliwość, więc chyba poetów nigdy za dużo.




10. Najlepszy czas na debiut?

Każdy. Jeżeli tylko czujesz, że jesteś gotowy spróbować.




11. Jak w Polsce wydać książkę poetycką?

Wygrać konkurs. Znaleźć sponsora. Rozbić świnkę - skarbonkę. Dostać stypendium Wojewody/Starosty.
Zebrać kasę od przyjaciół na FB, YouTube, lub od Wiernych Czytelników Twojego bloga.




12. Jak poradzić sobie z nieprzychylnymi recenzjami, które dotykają nas bezpośrednio?

Przetrawić, przeczekać. Zakopać pod warstwą malinowych lodów ze śmietaną, albo utopić w czerwonym winie. A tak na serio – przemyśleć i nie dać się zwariować. Ile wierszy tylu fanów, ilu recenzentów, tyle preferencji. Przyjąć to , co uważamy za racjonalne, pomocne i twórcze. Resztę „podpalić”.




13. Co czytać i kogo? Czy są nazwiska, których nie wolno nam pominąć?


Nie pomijamy klasyków. Ani „głośnych” pozycji współczesnych. Szkoda nie wiedzieć, czy nam się spodobają. A może! Może właśnie zainspirują. Jeżeli nie – to będziemy pewni JAK NIE CHCEMY PISAĆ, jak nie chcemy być odbierani, co/kto, dlaczego nas zupełnie nie „bierze”.



14. Wena, natchnienie, czy te pojęcia jeszcze funkcjonują?


Myślę, że nazywa się to dzisiaj różnie. Weną, przymusem pisania, inspiracją. Każdy poeta wie, że choćby cały rok siadał rano, o siódmej, przy biurku, ogolony, ze sztabem przyborów do pisania, albo jarzącym się laptopem – jeżeli nie będzie miał „natchnienia” - nie stworzy poezji. Może wiersz, może rymowankę, laurkę, (patrz też wyżej: odpowiedź na pytanie pierwsze), ale to przecież zupełnie inna bajka.




15 A co to takiego ta szczerość w poezji i czy komuś jest jeszcze potrzebna?


Potrzebna jest i twórcom i odbiorcom. Jeśli „zabajdurzę” w „zeznaniach” poetyckich, to nikt nie uwierzy w to, o czym będę pisała. Zacznę sama siebie przekonywać, kombinować, sztukować braki, zaciemniać obrazy. Nie darmo już „starożytni” mówili , że „co z oczu, to z serca” i „co na sercu, to na języku”. Sama prawda i tylko prawda! Kiedy masz ją w sobie wychodzi wszystkimi porami, jest i na języku i na końcu palców. Na początku i na końcu tego co piszesz. Jest w literach, przecinkach, samogłoskach. Albo kogoś przekona, albo nie. Ale na to już nie masz wpływu. Napisałeś. Możesz tylko zaufać czytelnikowi, jak on zaufał Tobie.




16. Konkursy literackie. Jakie, gdzie i dlaczego warto brać w nich udział,? A może nie warto?


Mówię: warto! Choć ja już nie wysyłam swoich wierszy na konkursy. Ale od nich zaczęło się moje pisanie „na serio” i moje znajomości z innymi poetami. Niektóre z nich przerodziły się w przyjaźnie „do grobowej deski”, inne dały iskrę do rywalizacji i doskonalenia umiejętności, do czytania, poznawania, do cieszenia się z obcowania z poezją ( jakkolwiek górnolotnie by to nie brzmiało – jest prawdziwe).




17. Czy warto słuchać profesjonalistów?

Oczywiście. Ale przyjmować ją z otwartymi oczami. Pamiętać, ( patrz pytanie nr 12), że ilu recenzentów, tyle preferencji. I tu nie chodzi o to, że „każda potwora znajdzie…itd.” Jeżeli już kolejny guru mówi żebyś przestał pisać , bo jesteś do niczego – masz kłopot. Jeśli mówi to tylko jeden, dwóch – nie trać wiary.




18. Podsumowanie, czyli kilka konkretnych rad dla debiutującego w pigułce:

Pisz, czytaj, słuchaj rad bardziej doświadczonych, próbuj swoich sił na konkursach, portalach, w wydawnictwach literackich. Doskonal się nie licząc na Nobla, Nike, tantiemy i nowy samochód. Licz na takich jak Ty, wrażliwców, szukających słowa, które ich poruszy.




19. Dokończ zdanie: Wybitni poeci to…ci, których poezja mości się we mnie, układa wzdłuż kręgosłupa, zachwyca, albo mnie drapie, gryzie. Nie pozostawia w letargu.




20.Wybierz jeden z ulubionych wierszy, ale nie swojego autorstwa
(tutaj proszę o tekst i autora):


Feliks Netz

ARS POETICA

Poezja to jest gest,
z jakim Norwid wyjmuje z kieszeni zegarek
zastawiony w lombardzie;

Poezja to jest jedyny pasażer
słynnego pociągu
jadącego z punktu A do punktu B;

Poezja to jest to,
co pies nosi w sercu




21. Dlaczego właśnie ten?

Bo to prawda.







Roma Jegor. Mieszka i pracuje w Mikołowie. Z wykształcenia programista komputerowy, z wyboru – poetka. Członek ZLP – Oddz. w Krakowie, oraz Górnośląskiego Towarzystwa Literackiego w Katowicach. Laureatka konkursów poetyckich i autorka czterech tomików wierszy: „Wieczór w kocim futrze”, „Bieleją księżyce paznokci”, „Salamandra” i „Tatuaż na jabłku” . Wiersze przedstawiane były w Akancie, Śląsku, Migotaniach Przejaśnieniach, Znaj, Lamelli, Hybrydzie, Literacie Krakowskim, a także w antologiach pokonkursowych, oraz na internetowych stronach PKPzin, Polis2008, Fragment, Parnas.pl, Modowo.pl, PPG, sZAFa i w Śląskiej Strefie Gender . Również w audycjach poetyckich Macieja Szczawińskiego, na antenie Radia Katowice.


Roma Jegor - TWÓRCZOŚĆ - Link

Roma Jegor - WYWIAD -
Link

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,272,571 Unikalnych wizyt