Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
Dobranocka nieco str...
kobieco
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

Rafał Gawin


OcZKO


1. Co to znaczy być poetką/poetą?

Bardzo niewiele, to raczej słowo-wytrych dla wtajemniczonych z tzw. środowiska. Brzmi dumnie i groźnie, czasem śmiesznie. Działa to na niektóre kobiety i niektórych mężczyzn. Może zaszkodzić przy szukaniu normalnej pracy.

Bycie poetą ma rzeczywiście duże znaczenie chyba tylko dla Adama Zagajewskiego.




2. Człowiek jest istotą płciową, płeć wpływa na większość obszarów jego życia. Czy również na poezję? Czy podział na poezję kobiecą i męską jest znaczący?

Nie aż tak jak wcześniej, ponieważ mniej więcej od 1989 r. (trzecia fala feminizmu) coraz więcej kobiet pisze jak mężczyźni.




3. Czy istnieje poezja, która jest dla wszystkich?


Nie. Poezja jest niszowa, więc siłą rzeczy może dotrzeć tylko do wąskiej grupy potencjalnie zainteresowanych. Ewentualnie – do niezainteresowanej rodziny i przyjaciół spoza tzw. środowiska, ale to zwykle czysta kurtuazja.




4. Czy pisania poezji można się nauczyć?


Można nauczyć się szeroko rozumianego warsztatu i szeroko rozumianej formy. Nie można nauczyć się treści, a tym bardziej talentu. Czyli odpowiedź brzmi: nie.




5. Najlepszy sposób na doskonalenie warsztatu?

Czytać dużo, zarówno dobrej, jak i złej literatury. Chodzić na spotkania autorskie. Rozmawiać z czytającymi i piszącymi. Chodzić na warsztaty. Myśleć. Widzieć. Wyciągać wnioski. Nie spać, zwiedzać!




6. Czego unikać w poezji?

Zadawania pytań, na które zna się odpowiedź. Odpowiadania na pytania, których nie umie się sformułować. Tzw. mistrzów i autorytetów, od których nie można się uwolnić.





7. Czy portale literackie to dobry sposób na szlifowanie warsztatu?


Kiedyś tak, teraz – w coraz mniejszym stopniu. Za dużo klakierów, za mało Gargameli. Jeśli już komuś potrzebna jest szkoła pisania, niech szuka w tzw. realu, ale też z głową – coraz częściej warsztaty i szkoły pisania prowadzą osoby, którym warsztaty i szkoły pisania jeszcze by się przydały.




8. Zalety dobrego wiersza. Co znaczy napisać dobry wiersz?

Dobry wiersz chwyta za głowę, serce i jaja, w dowolnej kolejności. Jest świeży, choć porusza temat do bólu odwieczny. Boli w taki sposób, że nawet najbardziej zagorzali wrażliwcy po jego przeczytaniu chcą zostać masochistami.




9. Czy w XXI wieku poetek/poetów jest wystarczająco dużo?

W XXI wieku poetek i poetów jest zdecydowanie za dużo. Przeważająca większość mogłaby już niczego nie napisać – to nic nie zmieni w kwestii ich nieistotności.




10. Najlepszy czas na debiut?

Nie da się go jednoznacznie określić. To jest ten moment, kiedy autor ma gotowy projekt książki i są osoby, które chciałyby tę książkę wydać i przeczytać, i nie są to najbliższa rodzina, przyjaciele, lekarz i/lub terapeuta.




11. Jak w Polsce wydać książkę poetycką?


Wysłać projekt książki do wydawnictw i/lub na konkursy. Jeśli nic z tego nie wychodzi – pewnie projekt książki nie nadaje się do druku albo to wybitne dzieło, które wyprzedziło swoja epokę i będzie mogło się ukazać za minimum 200 lat. Wybór należy do ciebie, potencjalny przyszły autorze.




12. Jak poradzić sobie z nieprzychylnymi recenzjami, które dotykają nas bezpośrednio?

Recenzje nie dotykają nas bezpośrednio, jeśli dotyczą tylko i wyłącznie wierszy / książek z wierszami. Pierwsza zasada: nie brać krytyki do siebie. Napisany wiersz wychodzi z domu i żyje własnym życiem, autor – żyje własnym. Zamiast wchodzić w zażyłe relacje z własnymi wierszami, zdecydowanie lepiej wchodzić w zażyłe relacje z innymi autorami.

A jeśli recenzje dotyczą nas (jako autorów tekstów) bezpośrednio, zawsze można się odgryźć ciętą ripostą albo zwyczajnie dać komuś w zęby albo w twarz, jeśli zębów nie posiada.




13. Co czytać i kogo? Czy są nazwiska, których nie wolno nam pominąć?

Czytać dużo. Dobrze wiedzieć, co się wydarzyło w literaturze, co się dzieje i co może się wydarzyć.

Są. Obecnie m.in.: nowy Marcin Świetlicki, nowy Tadeusz Dąbrowski, nowy Krzysztof Jaworski (nie dać się zmylić nazwą serii), nowy Grzegorz Wróblewski, nowy Szczepan Kopyt, nowa Justyna Bargielska (jak przy Jaworskim), a z przekładów – choćby nowy wybór Paula Celana (tłum. Ryszard Krynicki) czy Kolaże Herthy Mueller (tłum. Leszek Szaruga).




14. Wena, natchnienie, czy te pojęcia jeszcze funkcjonują?

Funkcjonują, ale dobrze podchodzić do nich z rezerwą i dystansem. Autorzy, którzy zatracają się w natchnieniu, zapominają zwykle o warsztacie, a bez warsztatu na pewnym poziomie w ogóle nie można mówić o literaturze.




15. Co to takiego szczerość w poezji i czy komuś jest jeszcze potrzebna?

Nie jest potrzebna szczerość sensu stricto, tylko to, co większość czytelników kupi jako szczerość. W każdym razie żeby coś napisać, dobrze najpierw coś przeżyć albo przynajmniej o czymś przeczytać ze zrozumieniem (czyli przeżyć biernie). Drugą opcję odradzam niewtajemniczonym.





16. Konkursy literackie. Jakie, gdzie i dlaczego warto brać w nich udział? A może nie warto?


Warto. Można spędzić owocnie czas, można poznać odpowiednich ludzi, można opublikować wiersze w kilku miejscach, można zarobić trochę pieniędzy.





17. Czy warto słuchać profesjonalistów?


Warto słuchać każdego, kto ma coś sensownego do powiedzenia. Może to być również i pan Staszek z kotłowni.




18. Podsumowanie, czyli kilka konkretnych rad dla debiutującego w pigułce:

1. Nie pisz na siłę.
2. Nie pisz, żeby komuś coś udowodnić.
3. Sukces jest bronią obosieczną, tak samo jak porażka. Nie daj się omamić skrajnościami.
4. Nie debiutuj, gdy nikt cię nie chce wydać.
5. Bądź cierpliwy, pewne rzeczy przychodzą z czasem. A jeśli nie przyjdą, zawsze można zająć się czymś innym.
6. Czytaj ze zrozumieniem.
7. Myśl sam.




19. Dokończ zdanie: Wybitni poeci to…


tacy, którzy nie zmieściliby się w podobnie tendencyjnym zdaniu;
tacy, którzy nie potrzebują notek biograficznych (zgodnie z odwieczną zasadą: im lepszy poeta, tym krótszy biogram).




20. Wybierz jeden z ulubionych wierszy, ale nie swojego autorstwa

Krzysztof Jaworski

KARL JASPERS

Ruchaj, Krzysiek, ruchaj,
za 20 lat tylko to będziesz pamiętał,
a nie to, co powiedział
Karl Jaspers!




21. Dlaczego właśnie ten?


Ponieważ to wiersz kompletny. Precyzyjny, konkretny, wyważony. Mówi coś – i można to odczytać na kilku poziomach interpretacji.

Ilu jeszcze autorów w taki sposób potrafi złapać na gorącym uczynku kondycję fizyczną i psychiczną człowieka, zarówno indywidualnie, jak i zbiorowo?

I nie musisz teraz sprawdzać / przypominać sobie w Google, kim był Karl Jaspers.





Rafał Gawin
, ur. 1984. Poeta, korektor, redaktor, krytyk, moderator, konferansjer, prowadzący (warsztaty), reanimator kultury, sekretarka (w redakcji „Arterii”). Wydał arkusz Przymiarki (2009) i książkę poetycką Wycieczki osobiste / Code of Change (2011). Mieszka w Łodzi, gdzie pracuje jako instruktor w dziale imprez Domu Literatury.

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,272,689 Unikalnych wizyt