Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Wakacyjne pocztówki
Bogdan Zdanowicz
Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

Piotr Macierzyński



OcZKO



1. Co to znaczy być poetką/poetą?

Jest to jakieś przekleństwo, czyli wyróżnienie, jak malowany ptak. Tylko są różne gatunki ptaków. Trzeba umieć odróżniać pozera od tego, który ma coś istotnego do wyćwierkania.




2. Człowiek jest istotą płciową, płeć wpływa na większość obszarów jego życia. Czy również na poezję? Czy podział na poezję kobiecą i męską jest znaczący?


Nigdy tak nie dzieliłem poezji, to są sztuczne klasyfikacje, być może mające na celu nastawianie płci przeciwko sobie. Poezja nie zna podziału na młodych i starych, na kulawych i wysportowanych. Ona dzieli się na dobrą i słabą. Jest mi obojętne, czy wiersz napisał mężczyzna czy kobieta, ważne bym miał z niego satysfakcję.



3.Czy istnieje poezja, która jest dla wszystkich?


Potencjalnie poezja jest dla wszystkich. To jest kwestia albo niedoborów u czytelnika, albo braków w poziomie wiersza.




4. Czy pisania poezji można się nauczyć?

Pisania wierszy można się nauczyć, poezję tworzą nieliczni.




5. W jaki sposób doskonalić warsztat?

To jest piękne, że tu nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Trzeba rozpoznać własne ułomności, dla każdego musi być indywidualna terapia. Jednym doradzałbym czytanie, innym rozmowy, a jeszcze innym nic nie pomaga.




6. Czego unikać w poezji?


Wszystkiego, co jej nie służy. Nie ma określonego materiału, z którego nie można zrobić wiersza. Trzeba tylko wiedzieć jak i po co.




7. Czy portale literackie to dobry sposób na szlifowanie warsztatu?


Najgorszy. Portale to ogromne nieszczęście. Wielu uczestników występuje na nich anonimowo, posiada nawet po kilka kont. Wpisy najczęściej mają charakter emocjonalny, chodzi o wyładowanie złości, rozładowanie frustracji, albo zamanifestowanie sympatii do autora. Najmniej ma to coś wspólnego z krytyką literacką. Ludzie nie rozumieją, że należy oddzielać autora od wiersza, że można kogoś lubić ale wierszy nie cenić, i odwrotnie. Na portalach jest też wiele osób, którym wydaje się, że są krytykami, ale pisma literackie nie wydrukowałyby ich wypowiedzi (przynajmniej takie jak Opcje, Twórczość, czy Czas Kultury).




8. Zalety dobrego wiersza. Co znaczy napisać dobry wiersz?

To wszystko zależy od kontekstu, od konkretnego wiersza. Nawet z banałów można zrobić świetny utwór, trzeba jedynie umieć je wykorzystać. Wiersz powinien robić wrażenie, mówić coś mądrego/ważnego/świeżego, zaskakiwać rozwiązaniami formalnymi, ale może też zaciekawiać w inny sposób.




9. Czy XXI wieku poetek/ poetów jest wystarczająco dużo?

Oceniając zapotrzebowanie na poezję, można stwierdzić, że podaż znacznie przerasta popyt.




10. Najlepszy czas na debiut?

Gdy autor jest do tego gotowy, gdy ma do powiedzenia coś ciekawego, czego za kilka lat nie będzie musiał się wstydzić, a nie w chwili, gdy jest okazja coś wydrukować.




11. Jak wydać książkę poetycką?


To bardzo proste. Dziś można samemu, to nie są duże koszta. Większość poetów wydaje tomiki w nic nie znaczących wydawnictwach. Pytanie jest, jak książkę rozprowadzić. Jak dotrzeć do czytelnika i czy ktoś takie wiersze chciałby czytać, ale tym poeci najmniej się przejmują.




12. Jak poradzić sobie z nieprzychylnymi recenzjami, które dotykają nas bezpośrednio?

Takie są najważniejsze, najcenniejsze. Z nich można się wiele nauczyć. Oczywiście nie mówię tu o osobistych przytykach odnoszących się do autora, a o popartej cytatami, uzasadnionej krytyce literackiej.




13. Co czytać i kogo? Czy są nazwiska, których nie wolno nam pominąć?


Wolno wszystko. Nie ma kanonu. Tym trudniej, bo trzeba ten kanon budować samemu, od podstaw.




14. Wena, natchnienie, czy te pojęcia jeszcze funkcjonują?


W środowiskach grafomańskich nadal mają się świetnie.




15. A co to takiego ta szczerość w poezji i czy komuś jest jeszcze potrzebna?


Sztuczna poezja to najczęściej ładnie ubrany bełkot. Ale wybór należy do czytelnika. Trzeba jednak pamiętać, że znacznie łatwiej osiągnąć wiarygodność niż szczerość.




16. Konkursy literackie. Jakie, gdzie i dlaczego warto brać w nich udział,? A może nie warto?

Zależy jakie kto ma oczekiwania. Jeśli szuka sławy, to nie warto. Jeśli pieniędzy, to tam gdzie pula nagród jest wysoka. Jeśli sensu, niech patrzy po składach jurorskich i wierszach nagrodzonych w poprzednich edycjach.




17. Czy warto słuchać profesjonalistów?


Tak samo, jak naturszczyków. Gdy mówią coś mądrego – warto. Ale kto w poezji jest profesjonalistą?




18. Podsumowanie, czyli kilka konkretnych rad dla debiutującego w pigułce:

Niczego nie odrzucać a priori, zawsze myśleć, to wystarczy.




19. Dokończ zdanie: Wybitni poeci to… ci, którzy potrafią dotrzeć w głąb siebie i zrobić z tego użytek w literaturze.




20. Wybierz jeden z ulubionych wierszy, ale nie swojego autorstwa (tutaj proszę o tekst i autora):

Czy nie jest to znakiem czasu, że należało dodać – nie swojego autorstwa?

Nie mam ulubionego wiersza, to się zmienia i zależy od bardzo wielu czynników, również nastroju, ale nie robię list przebojów, a gdy prześladuje mnie jakaś fraza, to wcale nie znaczy, że jest ulubiona, czasem znienawidzona.
Są oczywiście autorzy, do których chętniej wracam niż do innych, np. Camus.




21. Dlaczego właśnie On?

Bo miażdży konkurencję: sensem, zwięzłością, zaglądaniem tam gdzie inni baliby się spojrzeć – Obcy. Obcy – jest jak wiersz.




Piotr Macierzyński
Danse macabre i inne sposoby spędzania wolnego czasu (2001),
tfu, tfu (2004),
Odrzuty (2007),
Zbiór zadań z chemii i metafizyki (2009),
antologia wierszy ss-mańskich (2011)

Link


Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,439,139 Unikalnych wizyt