Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Wakacyjne pocztówki
Bogdan Zdanowicz
Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

Magda Gałkowska - Oczko


OcZKO



1. Co to znaczy być poetką?

To znaczy wstawać rano, chodzić do pracy, pracować, wracać, robić zakupy, sprzątać, kosić trawę, umawiać się na randki, gotować obiady i robić wszystkie te mniej lub bardziej potrzebne rzeczy, z tą rożnicą, że cały czas po głowie tłuką się nienapisane frazy i wszędzie „widzi się” wiersze.




2. Człowiek jest istotą płciową, płeć wpływa na większość obszarów jego życia. Czy również na poezję? Czy podział na poezję kobiecą i męską jest znaczący?

Wydaje się, że niektórym bardzo zależy, żeby znaczący był, ale tak naprawdę nie jest. Nie ma wiersza męskiego i damskiego. Jest po prostu wiersz, dobry albo zły.




3. Czy istnieje poezja, która jest dla wszystkich?

Nie wiem, może istnieje, ja na szczęście na taką nie trafiłam.




4. Czy pisania poezji można się nauczyć?

Można się nauczyć warsztatu, ale czy wiersz świetny warsztatowo jest poezją? Tę kwestię każdy musi rozstrzygnąć sam.




5. W jaki sposób doskonalić warsztat?

Czytać, choćby po to, żeby dowiedzieć się, jak się nie chce pisać. Można również brać udział w warsztatach poetyckich, ale osobiście nie brałam, więc nie wiem czy to pomaga.




6. Czego unikać w poezji?

Pisania o niczym, wierszy – wydmuszek, chaosu.




7. Czy portale literackie to dobry sposób na szlifowanie warsztatu?

Zależy od składu osobowego portalu, to użytkownicy tworzą takie miejsca, więc czasem to są dobre miesjca dla szlifowania warsztatu, a czasem – wręcz przeciwnie. Wszystko zależy od ludzi.




8. Zalety dobrego wiersza. Co znaczy napisać dobry wiersz?

Pojecia nie mam, dla mnie dobry wiersz, to taki, którego nie muszę się wstydzić i którego nie będę się wstydzić powiedzmy za lat dziesięć.




9.Czy XXI wieku poetek/ poetów jest wystarczająco dużo?


Dużo, nie wiem nawet, czy nie zbyt dużo, ale trudno, żeby było inaczej, skoro każdy może być poetą. Tylko tu nie o ilość idzie, ale o jakość. Tych z jakością jest znacznie mniej.




10. Najlepszy czas na debiut?

Wg mnie między 25 a 30 rokiem życia, wtedy już nie grozi uderzenie sodówki, człowiek ma w miarę poukładane w głowie i zasadniczo wie, czego chce.




11. Jak wydać książkę poetycką?

Napisać, zredagować, wysłać do wydawnictw, jeśli któreś się zainteresuje – wydać. Można wydać e-booka, można wydać własnym sumptem, ofert np. w internecie jest sporo.




12. Jak poradzić sobie z nieprzychylnymi recenzjami, które dotykają nas bezpośrednio?

Recenzje zawsze powinny dotykać naszej twórczości, jeśli dotykają naszej osoby – nie są recenzjami, tym bardziej nie należy w ogóle zwracać na nie uwagi. Z mądrych recenzji wyciągać wnioski i szlifować warsztat. Oczywiście nie można dać się zwariować, nie zaczniemy pisać tak, jak życzy sobie recenzent, to byłoby bez sensu. Konieczny jest pewien dystans.




13. Co czytać i kogo? Czy są nazwiska, których nie wolno nam pominąć?

Każdy ma swój kanon, ale klasyków bym jednak polecała.




14. Wena, natchnienie, czy te pojęcia jeszcze funkcjonują?


Te pojęcia źle mi się kojarzą. Dla mnie wena to rodzaj impulsu
do napisania wiersza. Takim impulsem może być dosłownie wszystko.




15. A co to takiego ta szczerość w poezji i czy komuś jest jeszcze potrzebna?

Autorowi jest potrzebna i jego czytelnikom również. Szczery poeta, to taki, którego wiersze nie udają, że są tym, czym nie są.




16. Konkursy literackie. Jakie, gdzie i dlaczego warto brać w nich udział? A może nie warto?


Warto, ale nie we wszystkich, warto w takich, które mają renomę i gwarantują dobrych jurorów, a nie przypadkowe panie z domu kultury w Kicinie.




17. Czy warto słuchać profesjonalistów?


W każdej dziedzinie warto, ale nie bezkrytycznie.




18. Podsumowanie, czyli kilka konkretnych rad dla debiutującego w pigułce:


Czytać, czytać, czytać, potem pisać i poprawiać, poprawiać, poprawiać. Potem pokazać to komuś, do kogo ma się literackie zaufanie. Dopiero potem publikować.



19. Dokończ zdanie: Wybitni poeci to…Indywidualiści.




20. Wybierz jeden z ulubionych wierszy, ale nie swojego autorstwa (tutaj proszę o tekst i autora):


Egzorcyzm


Robert Lowell

I

Jesteśmy tym, co kochamy. Gdy Listopad
porannym szronem zastyga, maleję;
weselny szał powoli obnaża białe zęby,
w niewidzialnej paradując kolczudze —
zieleń w jałowość się przeistacza,
w szary krajobraz Nowej Anglii.
Wskazujesz palcem: Jesteś tym, co kochasz:
Wiem, co to dla kobiety być opuszczoną,
czekać w przedsionku lęku:
Na ile jestem kochana, na tyle jestem —
kobieta uromantycznia swego egzorcystę,
dwie dusze w kokonie tajemnicy.
Twa kobieta tańczy dla ciebie, z dzieckiem na ręku,
tańczy dla ciebie, Dziecko-Czaszka-Uśmiech.

II

Dziś rano, jak w domu w Bostonie, śnieg,
czyste czary-koszmary zim z przedszkola;
me okno bieli się jak ekran w kinie,
oślepiające, poplamione, wyklucza wszelki inny widok —
mogę rzucić co chcę na ten pusty ekran,
ale i tak pokaże tylko to co już wybrane:
Melodramat, ona na szpilkach,
tańczy postrzałowe rany na parkiecie.
Me słowa są angielskie, lecz wątek zaczarowany:
jeden mężczyzna, dwie kobiety, zwykły powieściowy wątek.
Jesteś tym, co kochasz...
Nie możesz nosić talentu z sobą jak walizki
Nie waż się przesłać nam miłości, której życie ci odmawia;
czy ty naprawdę wiesz, co zrobiłeś?




21. Dlaczego właśnie ten?

Ponieważ wciąż uczę się na nim jak pisać, Lowell to mistrz języka, obserwacji, klimatu.




Magda Gałkowska - ur.1975. Publikacje m.in. "Odra", "Tygiel Kultury", "ProArte", "Czas Kultury" oraz "Solistki. Antologia poezji kobiet 1989-2009". Laureatka nagrody głównej XIV OKP im. Jacka Bierezina 2008r. Autorka książek poetyckich: "Fabryka tanich butów" Wydawnictwo Kwadratura Łódź 2009r i "Toca" Zeszyty Poetyckie Gniezno 2012r. Współpracuje z pismem INTER, gdzie prowadzi rubrykę "pogotowie poetyckie" oraz portalem POEMA.PL, w którym zasiada przy Biurku Krytyków.



Magdalena Gałkowska u nas - raz - Link


Magdalena Gałkowska u nas - dwa - Link

Magdalena Gałkowska u nas - trzy - Link

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,444,618 Unikalnych wizyt