Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Wakacyjne pocztówki
Bogdan Zdanowicz
Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

Barbara Gruszka-Zych




OcZKO



1. Co to znaczy być poetką/poetą?

Nie wiem. Nie używam tego określenia w stosunku do siebie, bo brzmi trochę jak przezwisko. W Polsce co drugi piszący jest poetą, niestety, często grafomańskim. A z drugiej strony, kiedy się mówi „poeta” o kimś sprawdzonym twórczo to wyraża się w ten sposób uznanie, szacunek, przysługujący tym największym. Ostatnio uczestniczyłam w festiwalu poetyckim „Słowiańskie przytulenie” w Bułgarii. Tam uważa się, że poeta to człowiek, który ma dobry kontakt nie tylko ze słowem, ale i z Bogiem. Żyje w zakonie ducha. Uważam, że coś jest na rzeczy.



2. Człowiek jest istotą płciową, płeć wpływa na większość obszarów jego życia. Czy również na poezję? Czy podział na poezję kobiecą i męską jest znaczący?


Miałam okres, kiedy pisałam bezosobowo, ukrywając płeć. Odwiedzałam wtedy często Czesława Miłosza, który czytał moje wiersze i komentował je: - Niech pani zdejmie przyłbicę i pokaże, że jest kobietą! – powiedział przeglądając te teksty. Wzięłam sobie do serca jego słowa.




3. Czy istnieje poezja, która jest dla wszystkich?

Poezja jest skierowana zawsze do konkretnego człowieka. Nie można sobie wyobrazić, że np. masy zinterpretują jakiś wiersz.




4. Czy pisania poezji można się nauczyć?

Stale uczymy się pisać. Tak jak stale uczymy się żyć.




5. W jaki sposób doskonalić warsztat?

Czytając i pisząc.




6. Czego unikać w poezji?


Wszystkiego co jej szkodzi. Zwykle wiersz trzeba zobaczyć z dystansu, wtedy lepiej go widać.



7. Czy portale literackie to dobry sposób na szlifowanie warsztatu?


To raczej miejsce potrzebne do poznawania innych piszących. Czytanie ich i inspiracje nimi.



8. Zalety dobrego wiersza. Co znaczy napisać dobry wiersz?


Dobry wiersz nazywa świat na nowo. I odkrywa Tajemnicę.




9. Czy XXI wieku poetek/poetów jest wystarczająco dużo?


Dobrych poetów zawsze jest za mało.



10. Najlepszy czas na debiut?


Może być i po 50 – tce. Ważne, żeby mieć coś do powiedzenia.



11. Jak w Polsce wydać książkę poetycką?

Trudno. Nie będę się rozpisywać.



12. Jak poradzić sobie z nieprzychylnymi recenzjami?

Nie czytać ich.




13. Co czytać i kogo? Których nazwisk nie wolno nam pominąć?


Każdy ma swoje nazwiska. Ale Biblię, Nieobjętą ziemię Czesława Miłosza, Pana Cogito Zbigniewa Herberta, późnych wierszy Jarosława Iwaszkiewicza, erotyków Mariny Cwietajewej, haiku ks. Janusza St. Pasierba, ks. Jana Twardowskiego, i klika innych tytułów i autorów nie wolno sobie odpuścić.




14. Wena, natchnienie, czy te pojęcia jeszcze funkcjonują?

Wena to znaczy żyła – jak przypomina w jednym z wierszy Ewa Lipska. Nie wiem czy jest ktoś, kto potrafi pisać bez natchnienia. Pisanie zawsze jest jakimś stanem wyjątkowym.



15. Co to takiego szczerość w poezji i czy komuś jest jeszcze potrzebna?


Szczerość to podstawowe kryterium, które sprawia, że „kupuję” wiersz.



16. Konkursy literackie. Jakie, gdzie i dlaczego warto brać w nich udział? A może nie warto?



W młodości warto, bo to motywacja do pisania i doskonalenia warsztatu, a także kontakt z profesjonalistami (jeśli poeta może być profesjonalistą, przecież niepewność jest wpisana w duszę piszącego wiersz) . Niektórzy koledzy biorą udział i w wieku mocno dojrzałym. Zdobywając w nich nagrody zarabiają na życie.



17. Czy warto słuchać profesjonalistów?


Ja słuchałam Czesława Miłosza. I dziś mówię, że było warto.



18. Podsumowanie, czyli kilka konkretnych rad dla debiutującego w pigułce:


Rady dla debiutującego:
- dokonać solidnej selekcji tekstów,
- spojrzeć na nie z dystansu,
- zasięgnąć porady "mistrza"

i ...nabrać wiatru w żagle.




19. Dokończ zdanie: Wybitni poeci to…

…Czesław Miłosz, Zbigniew Herbert, Eliot Thomas Stearns, Leopold Staff, wszystkie nazwiska polskich romantyków, Ewa Lipska, Wisława Szymborska, Adam Zagajewski, Walt Whitman, Anna Achmatowa, Marina Cwietajewa, mnich Basho,…i jeszcze linijki kartki nazwisk. Na szczęście mamy ich sporo.





20. Wybierz jeden z ulubionych wierszy.


Dar

Dzień taki szczęśliwy.
Mgła opadła wcześnie, pracowałem w ogrodzie.
Kolibry przystawały nad kwiatem kaprifolium.
Nie było na ziemi rzeczy, którą chciałbym mieć.
Nie znałem nikogo, komu warto byłoby zazdrościć.
Co przydarzyło się złego, zapomniałem.
Nie wstydziłem się myśleć, że byłem kim jestem.
Nie czułem w ciele żadnego bólu.
Prostując się, widziałem niebieskie morze i żagle

Czesław Miłosz



21. Dlaczego ten?

Bo to tekst o raju na ziemi. Zapewniający czytelnika, że ten raj jest możliwy - dostrzegalny i dotykalny.




Barbara Gruszka-Zych jest poetką, dziennikarką, reporterką, krytykiem literackim. Pracuje w tygodniku „Gość Niedzielny”. Wydała kilkanaście tomików wierszy. Między innymi: Zapinając kolczyki (2000), Podróż drugą klasą (2002), Sprawdzanie obecności (2004), Miegu su tavim po oda (Śpię z tobą pod skórą) (2006), Kowno, polsko-litewski wybór wierszy Nemunas (Podczas Litewskiej Wiosny Poezji Poezijos Pavasaris w 2006 został uznany za najlepszą książkę zagraniczną roku), Ile kosztuje łąka ( 2007),
Muchy i ludzie (2008) , „Dzban pełen ognia" (2009), Sankt Petersburg, Ostatnie śniadanie – (2009), Dwoje o miłości – 2012, Wiersze z Juliuszem Kelerasem wydane w Wilnie w języku polskim i litewskim. W zeszłym roku ukazał się tomik „Szara jak wróbel”. Wybitny krytyk Tomasz Burek umieścił go wśród dziesięciu najważniejszych książek, które ukazały się w Polsce po 1989. Opublikowała też dwa zbiory reportaży i wspomnienie„Mój poeta” o Czesławie Miłoszu (wydane w 2012 także na Litwie w języku polskim i litewskim, razem z Birute Jonuskaite pod tytułem „Nasz poeta”) , z którym spotykała się przez 13 ostatnich lat jego życia. Za swoją twórczość została uhonorowana brązowym medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. Laureatka wielu nagród poetyckich i dziennikarskich. Ostatnio, w grudniu 2012 - nagrodą Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich im. Macieja Łukaszewicza za wywiad z Wojciechem Kilarem. Jej wiersze tłumaczone były na angielski, czeski, francuski, litewski, niemiecki, rosyjski, białoruski, ukraiński, węgierski, włoski, bułgarski, a nawet arabski.



Barbara Gruszka-Zych w strefie twórczości:Link

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,444,588 Unikalnych wizyt