Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
Dobranocka nieco str...
kobieco
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

Tomasz Pietrzak
Tomasz Pietrzak – pisze, ur. 1982 na Śląsku, wydał dwie książki poetyckie – „Stany Skupienia” (KIT Stowarzyszenie Żywych Poetów w Brzegu, 2008) i „REKORDY” (MaMiKo, 2012). Za te ostatnie nominowany został do Nagrody Literackiej NIKE 2013. Wiersze publikował m.in. na łamach Gazety Wyborczej, Rity Baum, Arterii, Toposu, Wyspy, BLIZY i Odry. Obecnie pracuje nad trzecią książką poetycką pt. „Umlauty”, która ukaże się wiosną 2014. Jego wiersze tłumaczone były na słoweński, czeski, angielski, śląski, a ostatnio na hebrajski. Mieszka jedną nogą w Katowicach, drugą w Krakowie.



OcZKO



1. Co to znaczy być poetą?

Poetą się nie jest, poetą jest się nazywanym.




2. Człowiek jest istotą płciową, płeć wpływa na większość obszarów jego życia. Czy również na poezję? Czy podział na poezję kobiecą i męską jest znaczący?


Poezja dzieli się wg mnie na interesującą i nieinteresującą, to jedyny sensowny i istniejący dla mnie podział.




3. Czy istnieje poezja, która jest dla wszystkich?

Żywa poezja, wciąż powstająca jest dla niewielu i najczęściej wyłącznie dla piszących poezję. Nie ma czegoś takiego jak poezja uniwersalna.




4. Czy pisania poezji można się nauczyć?

Pisania tak, jakieś wprawy w konstruowaniu, zestawianiu, nie można nauczyć się patrzenia na świat, pewnej wyjątkowości, która znajduje ujście w wierszu. To się ma, lub nie, szlus.




5. W jaki sposób doskonalić warsztat?

Czytając i poszukując, tłumacząc i pisząc, pisząc, pisząc, a na koniec wystawiając się na odstrzał. Ten ostatni moment jest bardzo ważny, jak utrata dziewictwa.




6. Czego unikać w poezji?

Cytowania, powoływania się na innych, kalkowania - chociaż to trudne, zwłaszcza na początku. Warto unikać pompowania własnej maniery, wtórności, produkcji poetyckiej, braku eksperymentu.




7. Czy portale literackie to dobry sposób na szlifowanie warsztatu?

Do pewnego momentu tak. Przychodzi jednak taki dzień, kiedy warto zwinąć z portalu swoje wiersze, to moment, w którym wyjmujemy cudze paluchy z własnego tekstu.




8. Zalety dobrego wiersza. Co znaczy napisać dobry wiersz?

To znaczy napisać wiersz o czymś. Wiersz w moim mniemaniu musi opowiadać jakąś historię, musi być nasycony, pełny, stopniować napięcie; musi być jak dobra powieść kryminalna z ciekawym, zaskakującym rozwiązaniem, myślą, która poniesie się dalej.




9. Czy XXI wieku poetek/ poetów jest wystarczająco dużo?

Od przybytku głowa nie boli, zwłaszcza w Polsce, mamy jakąś nadprodukcję. Druga sprawa, że mamy całkiem sporo ludzi, którzy myślą, że są poetami. A to już schorzenie, nieuleczalne i panoszące się.




10. Najlepszy czas na debiut?

Kiedy kończy się potok słów, a zaczyna pojawiać się sens, to ten moment, kiedy ma się coś do powiedzenia, coś indywidualnego, ciekawego, coś co może ktoś przeżyć z nami.




11. Jak wydać książkę poetycką?

Napisać bardzo dobrą lub w miarę dobrą, którą ktoś sensowny z nami będzie w stanie rozwinąć w coś genialnego. A potem wysyłać, wysyłać, wysyłać i nie liczyć na to, że przyjdzie 10 odpowiedzi, bo będą milczeć wszyscy.




12. Jak radzić sobie z nieprzychylnymi recenzjami?

Śmiać się razem z recenzentem. Zła recenzja to nie koniec świata. Generalnie pisanie poezji nie powinno być naszym jedynym światem, w którym się wszystko zaczyna i kończy. Komuś się nie podoba? Trudno, c’est la vie.




13. Co czytać i kogo? Jak brzmią nazwiska, tytuły książek, których nie wolno nam pominąć?

Najlepiej czytać te nazwiska, o których nikt wokół nie ma pojęcia, budować swój własny kanon lektur, nie kierować się modą na coś. Nie ma czegoś takiego jak lista lektur obowiązkowych, to rzecz indywidualna.




14. Wena, natchnienie, czy te pojęcia jeszcze funkcjonują?


Tak, w środowisku ludzi leniwych i liczących na cud.




15. Co to takiego ta szczerość w poezji i czy komuś jest jeszcze potrzebna?


To możliwość przeżycia tego o czym pisze autor, nawet jeśli jest to przeżycie potencjalne.




16. Konkursy literackie. Jakie, gdzie i dlaczego warto brać w nich udział,? A może nie warto?

Nie wiem, nigdy nie brałem w nich udziału. Nie lubię pływania w poetyckim sosie.




17. Czy warto słuchać profesjonalistów?


Warto słuchać mądrzejszych głosów poetyckich, bardziej wprawionych, interesujących.




18. Podsumowanie, czyli kilka konkretnych rad dla debiutującego w pigułce:


Nie nazywaj się poetą, miej trochę pokory, poetą można być nazwanym przez kogoś, używaj częściej kosza i opcji delete niż opcji wyślij opublikuj.



19. Dokończ zdanie: Wybitni poeci to…
towar deficytowy.




21. Wybierz jeden z ulubionych wierszy, ale nie swojego autorstwa (tutaj proszę o tekst i autora)

Charles Reznikoff
Płacz kobiet żydowskich nad Tammuzem
Ezech. VIII,14

To białe róże, powiędłe szybko żółknące,
Zwisają wśród liści i czerni.
To klony trwonią swoje żółte liście,
a ciemne liście dębu porzuciły Ur i stały się tułaczami.

A to rozsypane na chodnikach –
kruche szkielety liści.

(tł. Piotr Sommer)




Dlaczego właśnie ten?

Bo jest zwięzły, ale pełny, tłoczny, wielościeżkowy, zastanawiający.



TWÓRCZOŚĆ:Link

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,272,711 Unikalnych wizyt