Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
Dobranocka nieco str...
kobieco
Dominka Lewicka-Kluc...
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

Joanna Lech


OcZKO



1. Co to znaczy być poetką/poetą?

Osobą, który ma takie szalone hobby, że jakieś wiersze pisze.




2. Człowiek jest istotą płciową, płeć wpływa na większość obszarów jego życia. Czy również na poezję? Czy podział na poezję kobiecą i męską jest znaczący?


Dla mnie istnieje tylko jeden podział, na wiersze dobre i wiersze złe. Reszta nie ma znaczenia.




3. Czy istnieje poezja, która jest dla wszystkich?

Nie, poezja z założenia jest raczej niszowym interesem, pisanym dla wąskiej grupki znajomych. No niestety, ale tak właśnie wygląda. Choć może to i dobrze, bo przecież ludzkość zupełnie nie jest przygotowana do czytania czegokolwiek, a zwłaszcza tak dziwnych i intymnych rzeczy. Myślę nawet, że gdyby wszyscy nagle zaczęli czytać wiersze, świat mógłby wybuchnąć.




4. Czy pisania poezji można się nauczyć?

Można próbować. Warsztatowo pewnie w końcu tak. Tylko wiadomo, jak to będzie wyglądało, jeśli nie ma się nic do powiedzenia.





5. W jaki sposób doskonalić warsztat?

Oczytaniem.





6. Czego unikać w poezji?

Sentymentalizmów.





7. Czy portale literackie to dobry sposób na szlifowanie warsztatu?

Nie wiem, nigdy nie próbowałam. Przy tych niewielu okazjach, gdy już coś wrzuciłam do sieci, to były to wiersze absolutnie skończone- zazwyczaj pokonkursowe albo wcześniej opublikowane w tradycyjnym czasopiśmie.
Ale takie portale na pewno są potrzebne, bo to dobra droga do wybicia się i nauczenia czegoś, choćby dystansu i tak ważnej przy pisaniu pokory.




8. Zalety dobrego wiersza. Co znaczy napisać dobry wiersz?

Dobry wiersz to taki, od którego przechodzą cię ciarki, czerwieniejesz albo ogólnie cię rozpierdala na części. Kiedyś tak miałam i chciałabym to jeszcze przeżyć, co też życzę każdemu.





9. Czy XXI wieku poetek/ poetów jest wystarczająco dużo?

Zdecydowanie. Połowę można powystrzelać.





10. Najlepszy czas na debiut?

Gdy wiersze dojrzeją, to przeczucie przyjdzie.





11. Jak wydać książkę poetycką?

Taka rzecz przychodzi mi do głowy, żeby złożony tomik jednak gdzieś wysłać. Najlepiej do tych wydawnictw, które akurat się tym zajmują i najlepiej do wszystkich jednocześnie.




12. Jak poradzić sobie z nieprzychylnymi recenzjami, które dotykają nas bezpośrednio?

Nie mam pojęcia. Żadna mnie jeszcze specjalnie nie dotknęła. Kwestia dystansu, myślę. Poeci powinni ten dystans w sobie szczególnie pielęgnować, myślę. Ale to też zależy od recenzji, na pewno warto analizować te najbardziej konstruktywne, z których czasem wychodzą ciekawe wnioski. Tych mniej radzę po prostu nie czytać.





13. Co czytać i kogo? Czy są nazwiska, których nie wolno nam pominąć?


Po prostu czytać. Dużo. Wszystko. Bezustannie. Ale najlepiej tych starszych i dojrzalszych, z wyższej półki po prostu. No i jeszcze najlepiej kogoś, kto pisze od nas zupełnie inaczej.




14. Wena, natchnienie, czy te pojęcia jeszcze funkcjonują?

Nie wierzę w takie byty.




15. A co to takiego ta szczerość w poezji i czy komuś jest jeszcze potrzebna?

Nie ma wiersza bez szczerości.




16. Konkursy literackie. Jakie, gdzie i dlaczego warto brać w nich udział? A może nie warto?

Bezwzględnie należy. Nie tylko dla źródła dochodu. Owszem, pieniądze są miłe, ale taki konkurs po drugiej stronie Polski to przede wszystkim przygoda, wycieczka do nowego miejsca, którego inaczej nigdy by się nie zobaczyło i możliwość sprawdzenia się, poczytania tekstów chociażby i nabrania pewności siebie. No poznanie fajnych ludzi, którzy są tak samo nieżyciowo zakręceni, bo przecież zajmują się literaturą.




17. Czy warto słuchać profesjonalistów?

Tzn. w czym, profesjonalistów w poezji? W żadnym razie.




18. Podsumowanie, czyli kilka konkretnych rad dla debiutującego w pigułce:

Czytaj. Pisz. Wysyłaj. Dokładnie w tej kolejności. I nigdy nie przestawaj.






19. Dokończ zdanie: Wybitni poeci to…

ci martwi.




20. Wybierz jeden z ulubionych wierszy, ale nie swojego autorstwa (tutaj proszę o tekst i autora):


Ale ja naprawdę nie mam ulubionych wierszy. Jak już, to ulubionych autorów, ale też nie wypada tak rzucać nazwiskami. Także się wymigam z tego pytania, wybaczcie; chyba tak można?



Joanna Lech (ur. 25 stycznia 1984 r. w Rzeszowie) - polska poetka. Laureatka wielu ogólnopolskich konkursów poetyckich, absolwentka Studium Literacko-Artystycznego UJ. Autorka tomów Zapaść oraz Nawroty (nominacja do Nagrody literackiej Nike 2011). Stypendystka Miasta Krakowa. Mieszka w Krakowie.




Komentarze
swewa 15/11/2013
wiersze Joanny Lech: http://www.gender.pl/readarticle.php?article_id=133
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,208,871 Unikalnych wizyt