Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
Dobranocka nieco str...
kobieco
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

OcZKO - Sławomir Płatek
OcZKO 2014



Sławomir Płatek - 1974. Gdańsk. Publikował, występował, itd. Redaktor. Wydał 4 zbiory poezji (najnowszy „Wiersze dla Sophie Marceau i innych kobiet z którymi spałem”, 2013), a także sporo artykułów, w przygotowaniu proza. Jest ponadto autorem niniejszej notki o sobie samym. Bloguje (Drapanie ciszy - Link) i pisze dla portalu Salon Literacki - Link. Męska szowinistyczna świnia. W kółko słucha muzyki. Dobrą herbatę lubi.



1. Co to znaczy być poetą/poetką?

Nigdy mnie to nie interesowało. Najprostsza odpowiedź – pisać wiersze, ale tu się pojawiają jakieś kryteria jakościowe, społeczne. W filmie „Kiler” jest scena, gdzie bohater kupuje „Dwa twarde ogórki. Dwa twarde pomidory. Dwa pęczki rzodkiewek. Twardych”. Dotąd był nikim, a teraz jest kimś – killerem. Niektórzy mają podobny problem. Nie wiedzą kim są i nagle odkrywają, że „są poetami”. Zaczynają się strasznie ze sobą cackać, nawiedza ich poczucie misji, elitarności.
Ważniejsze jest „robić coś” niż „być kimś”. Definicję „poety” zostawiłbym tak otwartą, jak jest obecnie. Moim zdaniem dokładniejsza odpowiedź na to pytanie nie jest potrzebna.




2. Człowiek jest istotą płciową, płeć wpływa na większość obszarów jego życia. Czy również na poezję? Czy podział na poezję kobiecą i męską jest znaczący?


Oczywiście. Nawet, jeśli przyjąć, że jakiś procent tożsamości jest „płcią kulturową”, to przecież i tak wpływa. Zresztą wielu świadomie identyfikuje się nie tylko ze swoją płcią, ale i jej rolą. Nie możemy im tego zabronić, przeciwnie. To bywa twórcze, dopóki jest to podział typologiczny. Co do podziałów jakościowych – raczej nie podzielam obiegowej opinii, że poezja kobieca jest gorsza. A jeśli tak jest, to na pewno nie z powodu różnicy potencjałów, raczej z jakichś przyczyn socjologicznych. Czas odpowie najlepiej.




3. Czy istnieje poezja, która jest dla wszystkich?

Oczywiście. Np. tzw. poezja śpiewana. Są gatunki dla wszystkich i dla wybranych grup. Niekoniecznie różnią się jakością, choć często – tak. Stąd też mój optymizm i wiara w poezję, że nie kończy się na Wirpszy i Czyczu.
W wywiadzie z Joanną Mueller jest ciekawa odpowiedź. - Link




4. Czy pisania poezji można się nauczyć?

Naturalnie. Każda sztuka jest rzemiosłem, a jak rzekł jeden krytyk „wiersz jest wyrobem rzemieślniczym”. Oczywiście nie każdy rzemieślnik jest artystą (tym bardziej geniuszem). Jednak „pisanie poezji” nie jest równoznaczne z „pisaniem wielkiej poezji”. Tego drugiego dużo trudniej się nauczyć i nie obejdzie się bez talentu. To pierwsze – może prawie każdy. Jestem za tym, żeby jak najwięcej ludzi pisało jak najlepsze wiersze, tak jak jestem za tym, żeby jak najwięcej ludzi miało dostęp do bieżącej wody. Czas (znów mówię o czasie), zdecyduje kto z nich był wielki. Wracając do pyt. 1 – tworzenie kasty poetów nawiedzonych jakimś kosmicznym darem, który czyni ich lepszymi od pospólstwa to mit i chyba jakiś kompleks. Powtórzę – prawie każdy może się nauczyć pisać co najmniej poprawne wiersze, a o wielkości nie zdecyduje przynależność do fikcyjnej kasty.




5. W jaki sposób doskonalić warsztat?

Czytać, pisać (pisać za dużo – i wyrzucać), konfrontować. Bez uprzedzeń. Międzyśrodowiskowo i pozaśrodowiskowo. Urządzać sobie warsztaty z innymi, kłócić się. Najlepiej „w realu”. Mieć czas. Umieć usiąść i np. przez cztery godziny pisać i szlifować wiersze. Tak jak się pisze prozę.




6. Czego unikać w poezji?

Poczucia misji, epigoństwa, „wierszy smoleńskich”, ciśnienia na karierę. Ale mimo to – przy odrobinie starania i szczęścia – dobry poeta napisze dobry wiersz, nawet smoleński.
Po zastanowieniu – jednak unikać 3 rzeczy. Pierwsza: niektórym bardzo zaszkodziło przeświadczenie, że są wielcy bo wygrali dużo konkursów lub uznał ich jakiś wycinek środowiska. Druga: publikowanie tekstów bez wartości. Z reguły autor co najmniej przeczuwa, że mógłby lepiej. Wtedy powinien poczekać. Trzecia rzecz: wszelkiej maści klakierzy.




7. Czy portale literackie to dobry sposób na szlifowanie warsztatu?

Kiedyś był bardzo dobry. Z internetu wyszli (o ile wiem) Kopyt, Podlipniak, Gałkowska, Sajkowski, Miniak, Gajda, Gawin, Mansztajn, Kwidziński, i wielu innych – wszyscy przeczą tezie, że internet produkuje klony poetyckie.
Obecnie nie widzę już tego waloru (pisałem o tym niedawno u nas na portalu). Podobna odpowiedź jest w wywiadzie z Elżbietą Lipińską.Link




8. Zalety dobrego wiersza. Co znaczy napisać dobry wiersz?

Wiersz, po którym autor czuje się świetnie, jest dobrym wierszem dla jednego człowieka. Może być też dobry dla innych, ale to już znacznie trudniejsze. Wiersz spełnia obecnie wiele funkcji. Dobry wiersz dla kompozytora, to taki, który sprawdzi się jako piosenka. Dobry wiersz dla językoznawcy to wiersz odsłaniający nowe przestrzenie języka.
Myślę, że istnieją dwa nieodzowne walory. Wiersz musi mieć wartość retoryczną („trafić w coś” w czytelniku) i być „dobrze zrobiony” od strony technicznej, kompozycyjnej. Chyba żadnych innych „stałych” nie ma.




9. Czy w XXI wieku poetek/ poetów jest wystarczająco dużo?


Nie znam żadnej normy, do której można by przystawić to pytanie. Wiem natomiast, że zmieścimy każdą ilość poetów, z drugiej strony na brak też chyba nie ma co narzekać.




10. Najlepszy czas na debiut?

Chyba dowolny. Większość poetów i tak niechętnie wraca do debiutanckiego tomiku. Można debiutować dwa razy jak Różewicz. Czemu nie. Najlepiej popytać przyjaciół, którzy wiedzą co mówią. Unikać „ciśnienia”, z drugiej strony – nie „przeczekać”.




11. Jak wydać książkę poetycką?

Wysłać do wydawców. Nie ma stuprocentowych sposobów. Być wytrwałym. Ukazuje się dużo nijakich książek, a wiele świetnych czeka latami w kolejkach. Nie rezygnować.
Można też sobie wydrukować na maszynie do pisania.




12. Jak radzić sobie z nieprzychylnymi recenzjami?

Wytoczyć proces ;)
Rozumem, że w pytaniu chodzi o sprawy emocjonalne, a tu każdy ma inaczej. Warto zawczasu znać gusta krytyków i mieć dobrego redaktora.
Poza tym w sąsiednim wywiadzie Adamowski ładnie odpowiedział na to pytanie. Link




13. Co czytać i kogo? Jak brzmią nazwiska, tytuły książek, których nie wolno nam pominąć?

Lista lektur szkolnych to świetny zestaw (choć zmienny). Zwykle po zapoznaniu się z nimi wiemy już, co chcemy czytać dalej i jakoś lecą kolejne pozycje – dziesiątki, potem setki. Czasem trzeba sięgnąć po coś, co „wchodzi” nieco trudniej.




14. Wena, natchnienie, czy te pojęcia jeszcze funkcjonują?

Pojęcia – oczywiście, choćby w pytaniu powyżej. Zjawiska – naturalnie, też, chociaż należy je trochę oskubać z romantycznej aury.




15. Co to takiego ta szczerość w poezji i czy komuś jest jeszcze potrzebna?

Nie wiem. Serio.




16. Konkursy literackie. Jakie, gdzie i dlaczego warto brać w nich udział? (A może nie warto?)

Warto, ale trzeba wiedzieć, kiedy przestać. Jakie – większość. Kiedy jeszcze wysyłałem, kierowałem się listą, którą robi Dorota Ryst na naszym portalu. Wybiera te sensowne.
Konkursy do pewnego momentu bardzo rozwijają, a od pewnego – hamują. Przychodzi etap, na którym wielu poetów jest za dobrych na konkursy i przez to „wymykają się” komisjom. Nie brońmy się przed tym etapem, pozwólmy sobie wyrosnąć.
Można też oczywiście startować wyłącznie dla pieniędzy, nie potępiam takich autorów, choć najczęściej ich poezja to g. (nie zawsze). Trzeba mieć nieprzeciętny talent, żeby pisać „pod konkursy” i nie zeszmacić swoich wierszy. To oczywiście możliwe.




17. Czy warto słuchać profesjonalistów?

Zależy co to za rodzaj „profesjonalisty”. Większość mówi o poezji, mówiąc o sobie. Myślą, że skoro „ja tak mam”, to znaczy że tak jest. „Ja się nie uczyłem na portalach, to ty też się nie ucz”. „Ja piszę w amoku, więc tak należy pisać”. „Ja piszę 3 wiersze w roku, więc jak piszesz więcej, to jesteś słabym poetą”. To są złe rady i źli doradcy.
Warto słuchać tych, którzy mówią o sprawach technicznych (czyli obiektywne uwagi warsztatowe). Niektórzy potrafią zauważyć w rozmówcy indywidualność i wydobyć z niego to co najlepsze. Tych też warto słuchać. Pozostali zwykle próbują powielać siebie samych.




18. Podsumowanie, czyli kilka konkretnych rad dla debiutującego w pigułce:

Wystrzelałem się już wyżej.




19. Dokończ zdanie: Wybitni poeci to… ci, do których się wraca.




20. Wybierz jeden z ulubionych wierszy, ale nie swojego autorstwa (tutaj proszę o tekst i autora):

Lakoniczny komunikat zza barykady

Czekamy wszyscy na świt, który
nas stąd nie wydostanie. Pizza
dopala się w piecyku, kręgosłup sztywnieje
na przekór myślom zawsze relatywnym, zawsze
nazbyt elastycznym. Nienawiść do samych
siebie wypełnia nas po brzegi, ujmująco
zniewala, meandruje. W uszach szum po
papierosach. I niech to się wszystko już
wreszcie skończy

(Marek Maganiusz Kielgrzymski, 1997, z tomu "Psychoteka")




21. Dlaczego właśnie ten?

A bo fajny wiersz. I kolega napisał. I był pod ręką tomik.


Twórczość Sławka u nas:
Link

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,272,696 Unikalnych wizyt