Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
Dobranocka nieco str...
kobieco
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

Projekt ustawy o równym statusie kobiet i mężczyzn
Projekt ustawy o równym statusie kobiet i mężczyzn pojawiał się w parlamencie trzykrotnie, po raz pierwszy już w 1996 roku. Autorkami pierwszego projektu były prawniczki, Małgorzata Fuszara i Eleonora Zielińska. Do Sejmu został wniesiony dwukrotnie - najpierw jesienią 1996 roku z inicjatywy Parlamentarnej Grupy Kobiet, po zebraniu 160 podpisów posłanek i posłów. Niestety nie został wówczas rozpatrzony, zalecono zmiany, po których wprowadzeniu w lutym 1997 roku wniesiono go z inicjatywy grupy 120 posłanek i posłów. Ten projekt również nie został skierowany pod obrady Sejmu, ze względu na, jak ujęło to Prezydium Sejmu, "zbyt dużą liczbę innych projektów ustaw czekających na rozpatrzenie". W tej sytuacji do pierwszego czytania projektu udało się doprowadzić posłance - sprawozdawczyni, Iwonie Śledzińskiej - Katarasińskiej, która podczas obrad Sejmu zgłosiła wniosek o uzupełnienie porządku obrad. Po zaaprobowaniu jej wniosku przez Sejm 18 czerwca 1997 roku odbyło się pierwsze czytanie projektu. Został on skierowany do prac w trzech komisjach sejmowych: Sprawiedliwości i Praw Człowieka, Polityki Społecznej i do Komisji Ustawodawczej. Mimo to projekt praktycznie nie miał szans, aby prace nad nim chociaż rozpoczęły się podczas ówczesnej kadencji, bowiem we wrześniu tego samego roku odbyły się wybory parlamentarne.


Kolejna wersja projektu została wniesiona do Sejmu w 1998 roku, ponownie z inicjatywy Parlamentarnej Grupy Kobiet. Pod tym projektem podpisało się już tylko 71 posłanek i posłów. Z pewnością nie bez znaczenia pozostaje tu fakt prawicowej przewagi podczas kadencji 1997-2001. Projekt ten został skrytykowany przez ówczesny rząd, między innymi jako niezgodny z prawem unijnym. Proponowane rozwiązania, dotyczące parytetu czy kontrolowania treści podręcznikowych pod kątem wzorców kobiecości i męskości, rząd ocenił jako niepraktykowane w krajach Unii Europejskiej i nie tylko, wykazując się w ten sposób ewidentnym brakiem wiedzy.
Ta negatywna opinia nie mogła przeszkodzić pierwszemu czytaniu w Sejmie wspomnianego projektu, dlatego odbyło się ono 4 marca 2003 roku. Myślę, że warto tu poświęcić więcej uwagi dyskusji, która odbyła się wokół projektu posłanek i posłów ówczesnej opozycji. Joanna Bator dokonała pewnej rekonstrukcji wizerunku kobiety, jaki wynika z dyskursów prowadzonych przez prawą i lewą stronę sceny politycznej. Na podstawie analizy wypowiedzi polityczek i polityków podczas debat oraz tych cytowanych w artykułach prasowych J. Bator wyodrębniła 3 typy mówienia o kobiecie, które ukształtowały się w polskiej debacie politycznej:
• typ narodowo - katolicki - posłanki i posłowie prawicy (Klub AWS, Nasze Koło, KPN-O, ROP). Ten typ autorka nazywa również dyskursem nierównościowym;
• typ liberalny - część Unii Wolności, część SLD, nieliczni posłowie PSL;
• typ radykalny - skrajna frakcja SLD. Te dwa typy stanowią dyskurs równościowy. Należy przy tym zauważyć, że zwolennicy typu liberalnego kładą większy nacisk na konieczność dyskusji i dopuszczają możliwość negocjacji .
W ramach dyskursu katolicko - narodowego kształtowana jest nowa odmiana Matki Polki, której zadanie polega na kultywowaniu i chronieniu chrześcijańskich wartości w obliczu zagrożeń ze strony "barbarzyńskiej" Europy. Obszarem realizacji bohaterstwa i poświęcenia Matki Polki jest tradycyjnie dom i rodzina.
Wizerunek kobiety będący efektem języka liberalnych i radykalnych zwolenników emancypacji odpowiada ideałowi obywatelki, która na równych prawach uczestniczy w życiu społecznym i politycznym, jest świadoma przysługujących jej praw, potrafi z nich korzystać oraz bronić ich w sytuacji zagrożenia
Strona 1 z 3 1 2 3 >






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,272,708 Unikalnych wizyt