Śląska Strefa Gender
ŚLĄSKA STREFA GENDER
Śląska Strefa Gender

Kontakt
Linki
Aktualności
Feminizm
Szukaj

Wakacyjne pocztówki
Bogdan Zdanowicz
Marek Przybyła i jeg...
Nauczyciele są ważni
21 marca Światowy Dz...
pisarki, poetki ze Śląska, Zagłębia i nie tylko
twórczość


zestawy wierszy
zestawy wierszy

MĘŻCZYŹNI PISZĄ. Mężczyźni z Strefie Twórczości. Proza, poezja, esej.
artykuły

rozmowy, spotkania. o literaturze, życiu, kobiecości
wywiady

recenzje, szkice literackie, noty o książkach
recenzje

OCZKO, czyli STREFA 21 PYTAŃ do doświadczonej poetki/poety
artykuły

literatura genderowa i feministyczna - artykuły, eseje, szkice naukowe, opracowania
artykuły

najciekawsze konkursy, projekty, akcje literackie.
konkursy literackie

Nauczyciele są ważni



cz.2

Krzysztof Kasprzyk


Anatomia strajku


Anatomia strajku cz. 1

Syn zapytał mnie, dlaczego Robert Janowski nie prowadzi popularnego programu Jaka to melodia. Proste, wydawać by się mogło, pytanie zakończyło się wykładem o trójpodziale władzy Monteskiusza, definicji 4 władzy oraz propagandzie (z cytatem o kłamstwie powtarzanym 1000 razy włącznie). Dopiero teraz mogłem odpowiedzieć na pytanie dlaczego Robert Janowski...

To jest jedna z wielu, wielu przyczyn leżących u podłoża powstania nauczycieli. Sprowadzenie TVP do roli służalczego głosu partii, sprowadzenie poziomu językowego do języka prostego, by nie powiedzieć prostackiego, nachalność propagandowa, podawanie kłamstw jako prawdy. I w końcu muzyka z dominacja tej najmniej przeze mnie lubianej. Dlatego, synu, nie ma Roberta Janowskiego. Dlatego, jako nauczyciel, nie mogłem już.

Robert Mariusz Janowski (ur. 22 marca 1961 w Inowrocławiu) – polski piosenkarz, kompozytor, poeta, aktor, prezenter telewizyjny i dziennikarz radiowy. Z wykształcenia lekarz weterynarii. W latach 1997–2018 prowadził teleturniej TVP1 Jaka to melodia?
Norbi, właść. Norbert Dudziuk (ur. 2 maja 1972 w Ostródzie) – polski piosenkarz oraz prezenter telewizyjny i radiowy.




Anatomia strajku cz.2

Definicję nauczyciela tworzą dwie przesłanki: empiryczna (każdy miał jakiegoś nauczyciela, więc wie, kto zacz) i mityczna (nieszczęsny mit Siłaczki). Przy czym część wspólna to pole nauczania. Skrótowo: nauczyciel - naucza. Dziś już zaczynamy się zastanawiać, ba, dyskutować, czy bardziej naucza czy uczy. Bo dziś nauczyciel jest na zupełnie innej pozycji niż 50 lat temu. Nauczyciel nadal wie, ale Google wie więcej, nadal naucza, ale YouTube też jest w tym niezły. To delikatne przesunięcie znaczenia przez pozbycie się przedrostka na- ma swoje konsekwencje, z których ja i wielu nauczycieli zdajemy sobie sprawę, ale MAZ już niekoniecznie. Powód - wydaje się oczywisty. Znany i coraz bardzie nielubiany paradygmat szkoły pruskiej zastąpiony został matrycą narodową. Ja znowu mam nauczyć, że "Słowacki wielkim poetą był", bohaterami byli Żołnierze Wyklęci, zaś najlepszymi lekturami są te budujące poczucie wspólnoty narodowej. Kilka pozycji ze spisu lektur: „Chłopcy z Placu Broni”, „Katarynka” (sic!), w klasach 7-8 tylko jedna pozycja obowiązkowa jest autorstwa zagranicznego pisarza, ale pozostającego w kanonie narodowym (katolickim) - Dickens z "Opowieścią wigilijną"... Co więcej, uczniowie mają rozpoznawać po fragmentach co to za utwór, kto go napisał i o czym jest w całości! I mam to robić niczym Bozowska, tyle że w dwa lata, bo Stasia w 3 zmarła...

I o to właśnie jest ten strajk. Odideologizowanie szkoły. Bozowską na półkę, a z półki zapraszam znanego mi „Pana od przyrody” Zbigniewa Herberta

Pan od przyrody
Nie mogę przypomnieć sobie
jego twarzy
stawał wysoko nade mną
na długich rozstawionych nogach
widziałem
złoty łańcuszek
popielaty surdut
i chudą szyję
do której przyszpilony był
nieżywy krawat
on pierwszy pokazał nam
nogę zdechłej żaby
która dotykana igłą gwałtownie
się kurczy
on nas wprowadził
przez złoty binokular
w intymne życie
naszego pradziadka
pantofelka
on przyniósł
ciemne ziarno
i powiedział: sporysz
z jego namowy
w dziesiątym roku życia
zostałem ojcem
gdy po napiętym oczekiwaniu
z kasztana zanurzonego w wodzie
ukazał się żółty kiełek
i wszystko rozśpiewało się
wokoło
w drugim roku wojny
zabili pana od przyrody
łobuzy od historii
jeśli poszedł do nieba -
może chodzi teraz
na długich promieniach
odzianych w szare pończochy
z ogromną siatką
i zieloną skrzynką
wesoło dyndającą z tyłu
ale jeśli nie poszedł do góry -
kiedy na leśnej ścieżce
spotykam żuka który gramoli się
na kopiec piasku
podchodzę
szastam nogami
i mówię:
-dzień dobry panie profesorze
pozwoli pan że mu pomogę
przenoszę go delikatnie
i długo za nim patrzę
aż ginie
w ciemnym pokoju profesorskim
na końcu korytarza liści.




Anatomia strajku cz. 3

1000 zł
14.10.2010
Podczas wręczenia nagrody w Kuratorium w Katowicach rozmawiam z Wiceminister Szumilas na temat narracji historycznej, która jest, a jakoby jej nie było. Obiecuje, że przyjrzy się sprawie;)
30.11.2011
W związku z absurdalnością terminu egzaminu gimnazjalnego piszę do Kuratorium w Gliwicach maila. Dostaję odpowiedź, którą można streścić w następujący sposób - uważaj nauczycielu, bo my tu widzimy, że sobie nie radzisz z realizacją podstawy programowej /screeny w komentarzach/ :)
2016
Ruszają konsultacje społeczne. Można wysłać maila, zadzwonić, przyjść na spotkanie. Wybieram opcję formularz kontaktowy (śladu po nim nie mam...) Piszę, że gimnazja nie powinny być likwidowane... Nie dostaję żadnej odpowiedzi.
Co więcej - w konsultacjach uczestniczą prawdziwie tęgie głowy edukacji. Nic.
7.12. 2016
Piszę do ZNP, bo ZNP rozmawia z MAZ... Ale MAZ nie rozmawia z ZNP...czyli Nic
Rok 2019
1000 zł
MAZ odsunięta, premier Szydło w odwodach (spotkanie w wolną! niedzielę), prezydent zabiera głos, premier proponuje okrągły stół...
Co zrobić, żeby nauczyciel był zauważony?
1000 zł.
Co zrobić, żeby Szkoła była lepsza?
Wysłuchać nauczyciela!




Anatomia Strajku cz.4

Przed nauczycielem od zawsze stawiano jakieś cele. W starożytnej Grecji oczekiwano uczenia do konkretnego działania, w Rzymie – do pełnienia w przyszłości zadań w państwie (urzędnicy i żołnierze). Średniowiecze stawiało na wychowanie do przestrzegania nauk i cnót chrześcijańskich, zaś humanizm, jak na humanizm przystało, oczekiwał rozbudzania ambicji i chęci poznawania wiedzy. Fryderyk Wilhelm I wrócił do celów rzymskich, ale poza karnymi urzędnikami kazał kształcić posłusznych obywateli... Marszałek Józef Piłsudski oczekiwał odrodzenia dusz, które się w niewoli splugawiły i znikczemniały.

Nauczyciel realizuje owe jawne cele edukacyjne, bo innego wyjścia nie ma. Jest jednak coś nieuchwytnego w pracy nauczyciela, co Piłsudski intuicyjnie opisał. O czym doskonale wiedzieli przywódcy III Rzeszy i ZSRR. Coś tak ważnego, tak niebezpiecznego dla najeźdźców, że doprowadziło do Intelligenzaktion i Katynia. Na świadków, że to ważne Coś jest, pozwolę sobie przywołać nauczycieli zamordowanych w Katyniu. Nie wszystkich, bo jest ich za dużo na jedną noc...
Niech zamknięte szkoły otworzą ludziom oczy
https://www.ogrodywspomnien.pl/index/historia,2,Katyn/0//1

----------------------------------------------------

1. Achtelik Paweł
2. Andruszkiewicz Jan
3. Andrzejewski Bogdan Leszek
4. Andrzejewski Henryk Leopold
5. Anton Konstanty
6. Antoniak Józef
7. Antonowicz Stefan
8. Arcichowski Jan
9. Arendarski Jan Antoni
10. Arcimowicz Zeneon
11. Astapczyk Adolf
12. Babuchowski Marian
13. Babicz Rudolf
14. Bakuła Stanisław
15. Bałachowski Witold
16. Banach Czesław
17. Bandarowicz Wincenty
18. Bandurek Michał
19. Baraniecki Kazimierz
20. Baranowski Marian
21. Baranowski Kazimierz
22. Baranowski Józef
23. Baranowski Jarosław
24. Bartnik Stefan
25. Batko Jan Józef
26. Bączkowicz Szymon Konrad
27. Bednarek Leon
28. Bejgier Jan
29. Bensch Julian Karol
30. Biały Tadeusz
31. Bicz Aleksander Józef
32. Bielejec Józef
33. Bieńkowski Stanisław
34. Bieńkowski Leopold
35. Biliński Bogusław Eacław
36. Binder Stanisław Ludwik
37. Blacha Wilhelm
38. Bochenek Mieczysław
39. Bolechowski Jan
40. Bona Bronisław
41. Borczyński Edmund
42. Borek Ludwok
43. Boroński Wacław
44. Borowiec Lucjan
45. Borusewicz Benedykt
46. Borzuchowski Tadeusz
47. Brus Paweł
48. Buchcik Robert
49. Budzicz Bolesław
50. Budziński Aleksander
51. Bugajski Władysław Romuald
52. Bulicz Włodzimierz Ignacy
53. Buniakowski Bronisław
54. Burakowski Michał
55. Buratyński Walerian
56. Burba Józef
57. Bursa Stanisław
58. Caliński Kazimierz
59. Cerekwicki Szczepan
60. Chaniewski Henryk
61. Chełchowski Tadeusz Marian
62. Chojnacki Bohdan
63. Cholewiak Władysław
64. Celmer Feliks
65. Ciołkowski Piotr
66. Ciepluch Wincenty
67. Cieślik Bolesław
68. Ciołkowski Piotr
69. Czajka Stefan
70. Czajkowski Hieronim
71. Czapliński Antoni
72. Daniuk Władysław
73. Dulas Antoni
74. Dzierżak Mieczysław
75. Geronis de Libuschn Józef
76. Halarewicz Stanisław
77. Hoppe Edward
78. Janczar Józef Karol
79. Janikowski Zygmunt Jan
80. Jaźwierski Józef
81. Knasiak Bolesław
82. Lesiuk Stefan
83. Ludwiczak Edward
84. Majewski Franciszek
85. Majster Jan
86. Mazurkiewicz Stefan
87. Mikołajczyk Stanisław
88. Nahrebecki Karol
89. Najdzicz Bronisław
90. Olszowy Aleksander
91. Potrykus Jan
92. Raczkowksi Bogusław Bartłomiej
93. Riebschlaeger Aleksander
94. Sebyła Władysław
95. Stasiak Stanisław
96. Stawin Michał
97. Wilczyński Henryk Feliks
98. Wilk Władysław
99. Żochowski Edmund
100. Życiński Gustaw
101. …



Anatomia Strajku cz.5

Po 8 kwietnia nic nie będzie już takie, jak było...

Pierwszy dzień strajku był taki zwykły. Nie dla nauczycieli, bo ci strajkują rzadko (rok 93, 1 dzień w roku 2016...) i mocno przeżyli dzień bez uczniów, z widmem egzaminów, z tętniącą moralnością. Był to tez dzień podnoszenia głowy, głośnego mówienia, że jest się Nauczycielem. Czy ktoś spodziewał się, że w rozpoczętej lekcji będzie brała udział większa część społeczeństwa? Że krótkie przerwy między lekcjami zostaną zniesione? Że Polska stanie się Szkołą?

Typową polską szkołą. Z lizusami (prowokacja z telewizji Szczecinek, w roli głównej Kuba,), uczniami lubiącymi szkołę, tak po prostu tęskniącymi za nauczycielami (moja córka – Kinga, lat 7, która, jak mówi, chce się już przytulić do swojej wychowawczyni...), z uczniami z ostatniej ławki, którzy sobie patrzą i mają wakacje. Z rodzicami – przychylnymi (#muremzanauczycielami), obojętnymi i tymi zwanymi roszczeniowymi („macie pracować i uczyć, wychowywać..."). Z Dyrektorem przychylnym, odważnym. Z Dyrektorem bojaźliwym jak zajączek. Z rzeszą ekspertów, jak mamy uczyć... Z brakiem sprzętu, kartek – z obojętnością systemu! Taka wielka społeczność szkolna, z którą nauczyciel ma do czynienia w swojej szkole, pracując ze swoją klasą. Taka ogromna lekcja życia i, niespodziewanie, na tak wielką skalę, lekcja demokracji! I nie mam na myśli prawa do strajku.

Państwo opiera się na prawie. Najważniejszym dokumentem jest Konstytucja. Potem Ustawy, Ratyfikowane Umowy Międzynarodowe, Rozporządzenia, Zarządzenia, Uchwały. Tak uczymy w szkole, w której realizujemy reformę Minister Edukacji Narodowej, reformę regulowaną Ustawą o systemie oświaty. Drugim dokumentem w państwie. Dokumenty niższego rzędu nie mogą być w sprzeczności z zapisami dokumentów wyższego rzędu. Chyba, że złamiemy prawo... A prawo łamie permanentnie Minister Edukacji Narodowej. Rozporządzeniem wprowadza leśników na egzamin, księży do komisji, kworum Rad Pedagogicznych próbuje zastąpić jednoosobowym składem w postaci Dyrektora...

Ryba psuje się od głowy. Jedno z liceów katolickich podjęło uchwałę (najniższy rangą z dokumentów), że kończą rok szkolny w środę 19 czerwca, mimo że Rozporządzenie mówi dokładnie o dacie 24. „Ale podjęliśmy uchwałę” - przekonuje mnie moja rozmówczyni. Czekam, kiedy kółko różańcowe podejmie uchwałę o ..., a ekipa mojego syna zbierze się pod moim oknem i podejmą uchwałę o...

Lekcja demokracji. Lekcja człowieczeństwa. Lekcja odwagi! Lekcja, sprawdzania, ile wiemy o sobie. Nauczycielem stają się sytuacje.

Po 8 kwietnia nic nie będzie takie, jak było. Oby było lepsze. Oby.

A ty dokąd,
tam już tylko dym i płomień!
- Tam jest czworo cudzych dzieci,
idę po nie!
(…)
Tyle wiemy o sobie,
ile nas sprawdzono.
Mówię to wam
ze swego nieznanego serca

[Wisława Szymborska]

Strona 2 z 7 < 1 2 3 4 5 > >>
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.






felietony

użytkownik/czka

Hasło



Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
kliknij TUTAJ.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

swewa
27/08/2018
od wczoraj nowa zakładka STREFA TEKSTÓW LEKKICH! zapraszamy do współpracy

nalika
17/11/2013
Niepewność dotyka nas wieczorami gdy się ręce do siebie kleją gdy sprawdzamy czy jeszcze zlepia w niepokoju spojrzenia dowcipie nie na temat żalu za grzech niepopełniony rzuca pytania o

swewa
10/11/2013
UWAGA! nowy panel - MĘŻCZYŹNI PISZĄ... Zapraszamy do współpracy smiley

Copyright © 2011
Projekt: Fundacja Feminoteka
system CMS: PHP-Fusion v6.00.300 © 2003-2005
6,434,101 Unikalnych wizyt